السلام علیک یا فاطمة الزهراء (س)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

السلام علیک یا فاطمة الزهراء (س)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

بایگانی
آخرین مطالب

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

سوره مبارکه انبیاء آیه ۱۰۵

منبع (ادامه ...)

بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر سوره مبارکه انعام آیه ۹۷

و هو الذى جعل لکم النجوم لتهتدوا بها فى ظلمات البر و البحر قد فصلنا الایات لقوم یعلمون (۹۷)

ترجمه :
۹۷ - او کسى است که ستارگان را براى شما قرار داد تا در تاریکیهاى خشکى و دریا بوسیله آنها هدایت شوید، نشانه ها(ى خود) را براى کسانى که مى دانند (و اهل فکر و اندیشه اند) بیان داشتیم .

تفسیر
در تعقیب آیه قبل که اشاره به نظام گردش آفتاب و ماه شده بود، در اینجا به یکى دیگر از نعمتهاى پروردگار اشاره کرده مى گوید: او کسى است که ستارگان را براى شما قرار داد تا در پرتو آنها راه خود را در تاریکى صحرا و دریا، در شبهاى ظلمانى ، بیابید (و هو الذى جعل لکم النجوم لتهتدوا بها فى ظلمات البر و البحر)
و در پایان آیه مى فرماید: نشانه ها و دلائل خود را براى افرادى که اهل فکر و فهم و اندیشه اند روشن ساختیم (قد فصلنا الایات لقوم یعلمون )
انسان هزاران سال است که با ستارگان آسمان و نظام آنها آشنا است گر چه هر قدر علم و دانش انسان پیشتر رفته است به عمق این نظام واردتر شده ، ولى در هر حال همیشه کم و بیش به وضع آنها آشنا بوده لذا براى جهت یابى در سفرهاى دریائى و خشکى بهترین وسیله او، همین ستارگان بودند.
مخصوصا در اقیانوسهاى وسیع که هیچ نشانه اى براى پیدا کردن راه مقصد در دست نیست و در آن زمان دستگاه قطبنما نیز اختراع نشده بود وسیله مطمئنى جز ستارگان آسمان وجود نداشتند، همانها بودند که میلیونها بشر را از گمراهى و غرقاب نجات مى دادند و به سر منزل مقصود مى رسانیدند.
نگاه پى در پى به صفحه آسمان در چند شب متوالى نشان مى دهد که وضع قرار گرفتن ستارگان در همه جا یکنواخت است گوئى ستارگان همانند دانه هاى مرواریدى هستند که روى یک پارچه سیاه دوخته شده اند، و این پارچه را از آغاز شب از سمت مشرق به سوى مغرب مى کشند و همگى با آن در حرکتند و بدور محور زمین مى گردند بدون اینکه فاصله آنها تغییر پیدا کند، تنها استثنائى که به این قانون کلى مى خورد این است که تعدادى ستارگان هستند که آنها را سیارات مى نامند و آنها حرکات مستقل و مخصوص به خود دارند، و مجموع آنها از 8 ستاره تجاوز نمى کند که 5 عدد آنها با چشم دیده مى شوند (عطارد، زهره ، زحل ، مریخ و مشترى ) ولى تنها با دوربینهاى نجومى میتوان سه سیاره دیگر (اورانوس و نپتون و پلوتون ) را مشاهده کرد، (البته با توجه به اینکه زمین نیز یکى از سیاراتى است که به دور خورشید مى گردد مجموع عدد آنها به 9 مى رسد).
شاید انسانهاى قبل از تاریخ نیز با وضع (ثوابت ) و (سیارات ) آشنا بوده اند، زیرا براى انسان هیچ منظره اى جالبتر و دل انگیزتر از منظره آسمان در یک شب تاریک و پر ستاره نیست ، و به همین دلیل بعید نیست که آنها نیز براى پیدا کردن مسیر خود از ستارگان استفاده میکردند.
از بعضى از روایات که از طرق اهلبیت (علیهم السلام ) وارد شده است استفاده مى شود که آیه فوق تفسیر دیگرى نیز دارد، و آن اینکه منظور از نجوم رهبران الهى و هادیان راه سعادت یعنى امامان هستند که مردم به وسیله آنها در تاریکیهاى زندگى از گمراهى نجات مى یابند، و همانطور که بارها گفته ایم اینگونه تفاسیر معنوى با تفسیر ظاهرى و جسمانى آیه منافاتى ندارد، و ممکن است آیه ناظر به هر دوقسمت باشد.

مذمت عدم تفکر درنیازمندی های روحی
امام حسن علیه السّلام فرمودند:
«عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَفَکَّرُ فى مَأْکُولِهِ کَیْفَ لا یَتَفَکَّرُ فى مَعْقُولِهِ، فَیُجَنِّبُ بَطْنَهُ ما یُؤْذیهِ، وَیُودِعُ صَدْرَهُ ما یُرْدِیهِ.» ؛

«در شگفتم از کسى که درباره خوراکیهاى خود اندیشه و تأمل مى کند و لیکن درباره نیازمندیهاى فکرى و عقلى اش تأمل نمى کند، پرهیز مى کند از آنچه معده اش را اذیت مى نماید و سینه و قلب خود را از پست ترین چیزها پر مى کند.»
[ـ بحارالانوار، ج1، ص218]

جامعه اسلامی

حضرت آیت الله امام خامنه ای:

باید آن راز سعادت جامعه‏ را که گردآمدن بر محور ایمان به خداست در زندگی و نظام اجتماعی خودمان، هر لحظه قوی‏تر و برجسته‏تر کنیم؛ ملت را به سمت تربیت اسلامیِ‏ بیشتر و عمیق‏تر سوق بدهیم؛ عناصر جوان جامعه‏ را به تربیت اسلامی‏ تربیت بکنیم؛ دانشگاههای ما، وظیفه‏ی تربیت جوان مسلمان و متخصص و عالم مسلمان نه صرفاً عالم را بر دوش خودشان احساس کنند؛ مدارس ابتدایی هم همین‏طور. کاری کنیم که در جامعه‏، ارزشهای اسلامی‏، ارزشهای مطلق به حساب بیاید و همه‏ی ارزشهای دیگر، در مقابل آن‏ها کم‏رنگ باشد. صدا و سیما در این جهت، حرکت و تلاش و برنامه‏ریزی بکند.
خلاصه، آن‏چنان‏که ملتهای عالم، ملت ما و نظام جمهوری اسلامی را شناخته‏اند که سرباز و فدایی اسلام است و در راه اسلام حرکت می‏کند، همین‏طور عمل کنیم و این معنا را اثبات نماییم ... ۱۳۶۹/۰۶/۰۱

حضرت آیت الله امام خامنه ای:

یاد شهدای گران‌قدر و عزیزمان، مرحوم شهید بزرگوار دکتر باهنر و شهید عالی‌قدر رجایی را گرامی می‌داریم.

این دو بزرگوار، حقاً و انصافاً از عناصر برگزیده و برجسته‌ی این کشور و این نظام بودند؛ امتحان‌داده و دلسوز و مردمی بودند؛ وجودشان با آرمانهای انقلاب آمیخته بود؛ طعم سختیها را چشیده بودند؛ دوران مجاهدت و مبارزه‌ی برای پیروزی اسلام را با توفیقات و سربلندی پشت سر گذاشته بودند. همه‌ی اینها ارزشهایی بود که در این عزیزان وجود داشت؛ بخصوص شهید رجایی که دوران مسؤولیت طولانیتری در نخست وزیری و بعد در ریاست جمهوری داشتند، که مسؤولیت سخت و دوران دشواری هم بود. واقعاً خوب عمل کردند و نشان دادند که به اسلام و انقلاب وفادارند. شایسته است که ما همیشه یاد این عزیزان را گرامی بداریم.۱۳۶۹/۰۶/۰۱

https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7525

شهید«نورالله غلامیان» در قسمتی از وصیت نامه اش می نویسد: از خواهران مسلمان و انقلابیم می خواهم سنگر حجاب خویش را حفظ کنند و دشمنانی را کـه می خواهند از این طریق ضربه بزنند مأیوس کنند.

بخشی از وصیت نامه شهید «صادق صید کرمی»:

خواهرم، حجاب تو سنگری آغشته به خون من است. می دانم بالاترین از آنهایی که سفارش به پوشش و حجاب تو را کنم ولی بدان تفنگی که دست من است چادری است که بر سر توست، اگر میل به حفظ سلاحم داری، چادرت را سلاحم بدان.

همسر شهید مدافع حرم شهید سعید مسافر ماکلوانی ... شهید می‌گفت به خاطر این به سوریه می‌رود تا چادر محکم‌تر بر سر همسرش بماند و دست کثیف بیگانه‌ای نتواند آن را از سر زنان بکشد گفت: در زمان اعزام آقا سعید، به یاد روزی افتادم که زنان کوفی مردانشان را از همراهی با حضرت مسلم (ع) منصرف می‌کردند اما با اطمینان قلب، آقا سعید را راهی کردم، انگار حضرت مسلم (ع) به کمک من آمد ...

کانال فضیلتها | کانال طاووس الجَنَّه | کانال شَرحِ سِرّ ( تماشاگه راز)

پایگاه اطلاع‌رسانی سید ابراهیم رئیسی:

https://raisi.ir/

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

*****

التماس دعا

  • اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى