السلام علیک یا فاطمة الزهراء (س)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

السلام علیک یا فاطمة الزهراء (س)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

بایگانی
آخرین مطالب

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

سوره مبارکه انبیاء آیه ۱۰۵

منبع (ادامه ...)

بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر سوره مبارکه انعام آیات ۲۹تا۳۲

قالوا إن هى إلا حیاتنا الدنیا و ما نحن بمبعوثین (۲۹)
و لو ترى إذ وقفوا على ربهم قال اءلیس هذا بالحق قالوا بلى و ربنا قال فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون (۳۰)
قد خسر الذین کذبوا بلقاء الله حتى إذا جاءتهم الساعة بغتة قالوا یحسرتنا على ما فرطنا فیها و هم یحملون اءوزارهم على ظهورهم اءلا ساء ما یزرون (۳۱)
و ما الحیوة الدنیا إلا لعب و لهو و للدار الاخرة خیر للذین یتقون اءفلا تعقلون (۳۲)

ترجمه :
۲۹ - آنها گفتند: چیزى جز این زندگى دنیا نیست و ما هرگز برانگیخته نخواهیم شد.
۳۰ - اگر آنها را به هنگامى که در پیشگاه (دادگاه عدل ) پروردگارشان ایستاده اند به بینى که به آنها گفته مى شود آیا این حق نیست ؟ مى گویند: آرى قسم به پروردگار ما (حق است )، مى گوید پس مجازات را بچشید در برابر آنچه انکار مى کردید!
۳۱ - آنها که لقاى پروردگار را انکار کردند مسلما زیان دیدند، (و این انکار ادامه مى یابد) تا هنگامى که ناگهان قیامت فرا مى رسد مى گویند: اى افسوس که درباره آن کوتاهى کردیم ، و آنها (بار سنگین ) گناهانشان را بر دوش مى کشند، چه بد بارى بر دوش خواهند داشت .
۳۲ - و زندگى دنیا چیزى جز بازى و سرگرمى نیست ، و سراى آخرت براى آنها که پرهیزگارند بهتر است آیا نمى اندیشید.

تفسیر
در تفسیر آیه اول دو احتمال وجود دارد، یکى اینکه دنباله سخنان مشرکان لجوج و سخت باشد که به هنگام مشاهده صحنه هاى رستاخیز آرزو مى کنند بار دیگر بدنیا باز گردند و جبران کنند، ولى قرآن مى گوید اگر اینها باز گردند نه تنها بفکر جبران نخواهند بود و به کارهاى خود ادامه خواهند داد، بلکه اساسا رستاخیز و قیامت را هم انکار خواهند کرد، و با نهایت تعجب خواهند گفت : (زندگى تنها همین زندگى دنیاست و ما هرگز برانگیخته نخواهیم شد!)
(و قالوا ان هى الا حیاتنا الدنیا و ما نحن بمبعوثین ).
احتمال دیگر اینکه آیه بحث جداگانه اى را درباره جمعى از مشرکان که معاد را بکلى انکار مى کردند بازگو مى کند، زیرا در میان مشرکان عرب جمعى بودند که عقیده به معاد نداشتند، در حالى که بعضى دیگر به نوعى از معاد ایمان داشتند.
در آیه بعد قرآن به سرنوشت آنها در روز رستاخیز اشاره کرده ، و مى گوید: (اگر آنها را مشاهده کنى در آن هنگام که در پیشگاه پروردگارشان ایستاده اند و به آنها گفته مى شود، آیا این حق نیست ؟) (و لو ترى اذ وقفوا على ربهم قال الیس هذا بالحق ).
آنها در پاسـخ خواهند گفت آرى ، سوگند بپروردگار ما، این حق است (قالوا بلى و ربنا).
بار دیگر به آنها گفته مى شود پس بچشید مجازات را به خاطر اینکه آنرا انکار مى کردید و کفر مى ورزیدید! (قال فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون ).
مسلما منظور از (وقوف در برابر پروردگار) این نیست که خداوند مکانى داشته باشد، بلکه به معنى ایستادن در برابر صحنه هاى مجازات او است - همانطور که بعضى از مفسران گفته اند - و یا کنایه از حضور در دادگاه الهى است ، همانطور که انسان بهنگام نماز مى گوید من در برابر خداوند ایستاده ام .
در آیه بعد اشاره به خسران و زیان منکران معاد و رستاخیز کرده مى فرماید: آنها که ملاقات پروردگار را انکار کردند مسلما گرفتار زیان شدند (قد خسر الذین کذبوا بلقاء الله ).
منظور از ملاقات پروردگار همانطور که قبلا اشاره شد یا ملاقات معنوى و ایمان شهودى است ، (شهود باطنى ) و یا ملاقات صحنه هاى رستاخیز و پاداش و جزاى او است .
سپس مى گوید این انکار براى همیشه ادامه نخواهد یافت ، و تا زمانى خواهد بود که (ناگهان رستاخیز بر پا شود، و آنها در برابر این صحنه هاى وحشتناک قرار گیرند و نتائج اعمال خود را با چشم خود ببینند، در این موقع فریاد آنها بلند مى شود: اى واى بر ما چقدر کوتاهى درباره چنین روزى کردیم ؟!) (حتى اذا جائتهم الساعة بغتة قالوا یا حسرتنا على ما فرطنا فیها).
منظور از ساعة روز قیامت است و بغتة به معنى این است که بطور ناگهانى و جهش آسا که هیچکس جز خدا وقت آنرا نمى داند واقع مى شود، و علت انتخاب این نام (ساعة ) براى روز قیامت یا بخاطر آن است که با سرعت حساب مردم در آن ساعت انجام مى گیرد، و یا اشاره به ناگهانى وقوع آن است که در ساعتى برق آسا مردم از جهان برزخ منتقل به عالم قیامت مى شوند.
حسرت به معنى تاسف بر چیزى است ولى عرب هنگامى که زیاد متاثر شود خود (حسرت ) را مخاطب قرار داده و مى گوید: یا حسرتنا: گویا شدت حسرت چنان است که بصورت موجودى در مقابل او مجسم شده است !
سپس قرآن مى گوید: (آنها بار گناهانشان را بر دوش دارند) (و هم یحملون اوزارهم على ظهورهم ).
(اوزار) جمع (وزر) به معنى بار سنگین است و در اینجا منظور از آن گناهان است و این آیه مى تواند یکى از دلائل تجسم اعمال بوده باشد زیرا مى گوید آنها گناهان خود را بر دوش مى کشند.
و نیز مى تواند کنایه اى از سنگینى بار مسئولیت بوده باشد زیرا مسئولیتها همواره تشبیه به بار سنگین مى شود.
و در پایان آیه مى فرماید چه بد بارى بر دوش مى کشند (اءلا ساء ما یزرون ) در آیه فوق سخنى از خسران و زیان منکران معاد به میان آمده ، دلیل این موضوع روشن است زیرا ایمان به معاد علاوه بر اینکه انسان را آماده براى زندگى سعادتبخش جاویدان مى کند و او را بتحصیل کمالات علمى و عملى دعوت مى نماید اثر عمیقى در کنترل انسان در برابر آلودگى و گناهان دارد و در بحثهاى مربوط به معاد اثر سازنده آنرا از نظر فردى و اجتماعى به خواست خدا توضیح خواهیم داد.
سپس براى بیان موقعیت زندگى دنیا در برابر زندگى آخرت چنین مى گوید: زندگى دنیا چیزى جز بازى و سرگرمى نیست (و ما الحیاة الدنیا الالعب و لهو).
بنابراین آنها که تنها به دنیا دل بسته اند و جز آن نمى جویند و نمى طلبند در واقع کودکان هوسبازى هستند که یک عمر ببازى و سرگرمى پرداخته و از
همه چیز بیخبر مانده اند!.

تشبیه زندگى دنیا به بازى و سرگرمى از این نظر است که بازیها و سرگرمیها معمولا کارهاى توخالى و بى اساس هستند که از متن زندگى حقیقى دورند، نه آنها که در بازى پیروز میشوند نه آنها که شکست مى خورند شکست یافته اند زیرا پس از پایان بازى همه چیز بجاى خود بازمى گردد!
بسیار دیده مى شود که کودکان دور هم مى نشینند و بازى را شروع مى کنند یکى را (امیر) و دیگرى را (وزیر) و یکى را (دزد) و دیگرى را (قافله ) اما ساعتى نمى گذرد که نه خبرى از امیر است و نه وزیر، و نه دزد و نه قافله ، و یا در نمایشنامه هائى که بمنظور سرگرمى انجام مى شود صحنه هائى از جنگ یا عشق یا عداوت مجسم مى گردند اما پس از ساعتى خبرى از هیچکدام نیست .
دنیا به نمایشنامه اى مى ماند که بازیگران آن ، مردم این جهانند، و گاه این بازى کودکانه حتى عاقلان و فهمیده ما را بخود مشغول مى دارد اما چه زود پایان این سرگرمى و نمایش اعلام مى گردد.
لعب (بر وزن لزج ) در اصل از ماده لعاب (بر وزن غبار) به معنى آب دهان است که از لبها سرازیر گردد، و اینکه بازى را لعب مى گویند، بخاطر آن است که همانند ریزش لعاب از دهان است که بدون هدف انجام مى گیرد.
سپس زندگانى سراى دیگر را با آن مقایسه کرده مى فرماید: (سراى آخرت براى افراد با تقوا بهتر است آیا اندیشه و تعقل نمى کنید) (و للدار الاخرة خیر للذین یعقون افلا تعقلون ).
زیرا حیاتى است جاویدان و فناناپذیر در جهانى وسیعتر و سطح بسیار بالاتر، در عالمى که سر و کار آن با حقیقت است نه مجاز، و با واقعیت است نه خیال ، در جهانى که نعمتهایش با درد و رنج آمیخته نیست ، و سراسر نعمت خالص است
بیدرد و رنج .
از آنجا که درک این واقعیات ، با توجه به مظاهر فریبنده دنیا، براى غیر اندیشمندان ممکن نیست لذا روى سخن در پایان آیه بچنین افراد شده است . در حدیثى از هشام بن حکم از امام موسى بن جعفر (علیه السلام ) نقل شده که چنین فرمود: (اى هشام خداوند عاقلان را اندرز داده و نسبت به آخرت علاقمند ساخته و گفته است زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست ، و سراى آخرت براى افراد با تقوا بهتر است آیا فکر و عقل خود را بکار نمى اندازید؟.)
شاید نیاز بتذکر نداشته باشد که هدف از این آیات مبارزه با وابستگى و دلبستگى بمظاهر جهان ماده و فراموش کردن مقصد نهائى آن است ، و گرنه آنها که دنیا را وسیله اى براى سعادت قرار داده اند در حقیقت جستجوگران آخرتند نه دنیا.

منبع (کانال فضیلتها):

https://t.me/fazylatha
 

 حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) :

فرَضَ اللّه العَدْلَ تَسکینا لِلْقُلوبِ

خداوند عدالت را براى آرامش دل ها، واجب کرد.

علل الشرایع ج۱ ص۲۴۸

منبع (کانال فضیلتها):

https://t.me/fazylatha

اسوه‌ی حق‌طلبی

حضرت آیت الله امام خامنه ای:

مگر نمیگوییم که با حال ناتوانی به مسجد رفت، تا حقی را احقاق کند؟ ما هم باید در همه‌ی حالات تلاش کنیم، تا حق را احقاق کنیم. ما هم باید از کسی نترسیم. مگر نمیگوییم که یکتنه در مقابل جامعه‌ی بزرگ زمان خود ایستاد؟ ما هم باید همچنان که همسر بزرگوارش فرمود «لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلّة اهله»، از کم بودن تعدادمان در مقابل دنیای ظلم و استکبار نترسیم و تلاش کنیم. ۱۳۷۰/۱۰/۰۵

زینب کبری، نوری شد و درخشید

حضرت آیت الله امام خامنه ای:

بعد از شهادت حسین‌بن‌علی هم که دنیا ظلمانی شد و دلها و جانها و آفاق عالم تاریک گردید، این زن بزرگ یک نوری شد و درخشید. زینب به جایی رسید که فقط والاترین انسانهای تاریخ بشریت - یعنی پیامبران - میتوانند به آن‌جا برسند. ۱۳۷۰/۰۸/۲۲

خطر گرایش به تجمل‌گرایی

حضرت آیت الله امام خامنه ای:

این گرایش به تجمل‌گرایی که مدت‌ها بود در جامعه‌ی ما یواش یواش کم شده بود، یا در اوایل انقلاب مثلاً خانم‌ها به تجملات و زر و زیورها اعتنایی نمی‌کردند، متأسفانه باز این چیزها در جامعه‌ی ما دارد رشد می‌کند. زنان اندیشمند و با فکر و با معرفت جامعه‌ی ما باید این را خطر بدانند. نباید زنان به سمت تجمل‌گرایی سوق پیدا کنند. البته این خطر برای مردان هم هست؛ منتها در زنان بیشتر و امکانش زیادتر است. وانگهی در این قضیه، در موارد بسیاری، مردان تحت تأثیر زنانشان قرار می‌گیرند. من با تظاهر به تجمل و تجمل‌گرایی در حد معتدلِ کمِ ناگزیرش مخالفتی نمی‌کنم؛ لیکن اگر بنا شد که روند افراطی پیدا کند، چیز بسیار مزخرفی است. رهبر انقلاب؛ ۷۰/۱۰/۴

موارد بیشتر:

https://farsi.khamenei.ir/photo-index?year=1370

آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رضوان الله تعالی علیه) :

همه افراد به نحوی گرفتاری و مشکل دارند . گرفتاری دنیا خلاصی ندارد و لکن به برکت و عنایت اهل بیت (علیهم السلام) زودگذر است.

کاری کنید که در آخرت گرفتار نباشید. عمل در دنیا ، میزان در آخرت است.

پس عمل خود را خالصانه و برای رضایت خدا انجام دهید تا درهای رحمت بر شما باز شود.

منبع (کانال فضیلتها):

https://t.me/fazylatha

 بخشی از وصیت نامه

شهید مدافع حرم شهید حسین رضایی:

ولایتی باشید و پیرو خط رهبر، نکند قدمی جلو یا عقبتر از ایشان حرکت کنید. همه کارتان با رهبری باشد. خدا را شاکرم که در زمان امام خمینی (ره) ‌به دنیا امده ام و خدا را شاکرم که در زمان امام خامنه ای به وظیفه ام عمل می کنم و افتخار من این است که در زمان سید علی به این شهادت دست پیدا می کنم.

شهید مدافع حرم شهید «مصطفی صدرزاده» (با نام جهادی «سید ابراهیم») این سردارِ فاطمی، سرانجام پس از چند سال دفاع از حرمِ بانوی مقاومت، حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)، به تاریخ 1 آبان 1394 شمسی (روز تاسوعای حسینی) طی «عملیات محرم» در نبردی رویارو با «مزدوران سعودی» و «پیروان اسلام آمریکایی» بال در بال ملائک گشود.

شهید مدافع حرم شهید علی زاده اکبر متولد چهارم خرداد سال 1355 در روستای اکبرآباد از توابع شهرستان کاشمر بود که پس از اخذ مدرک دیپلم در رشته تجربی در سال 1378 وارد سپاه شد. شهید زاده اکبر در طول خدمت در این نهاد مقدس توانست با جدیت و پشتکار در تخریب و انفجارات جزو نفرات برتر قرار گیرد. وی در تمام مأموریتهای حساس، از شمال غرب تا جنوب شرق حضور فعالانه داشت و در هر منطقه­ ای که حاضر می­ شد، سعی میکرد مشکلات فرهنگی مردم را شناسایی و در حد توان آنها را رفع نماید.با حمله تروریست‌های تکفیری به سوریه شهیدعلی­ زاده­ اکبر از جمله کسانی بود که داوطلبانه برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) عازم سوریه شد که سرانجام در 28 مردادماه 1392 در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به شهادت رسید.از این شهید دو فرزند به نامه های مهدی 13 ساله و فاطمه 8 ساله به یادگار مانده است.

فرصت مغتنم زندگى در عصر انقلاب اسلامى

 این یک پیام و خبر بسیار مهم دراین عصر است

انقلاب اسلامى ایران،دربحبوحه تبدیل شدن جهان به جنگل درحساس ترین زمان بااعجازومددالهى،جهان خاصه مستضعفین و محرومین وموحدین عالم را از چنگال زروگویان وزور مداران تا حدودى نجات داد و مقدمه ساز ظهور منجى عالم (عج)شد.

لذا هرکس به هر طریقى در پیروزى این انقلاب نقش داشته ولو با یک الله اکبردرجریان انقلاب وایام الله بهمن ٥٧ وحتى با یک شعار مرگ بر شاه ومرگ بر آمریکا و یا بهر مقدار در چهل واندى سال گذشته انقلاب را یارى کرده، چه کمک در٨ سال دوران دفاع مقدس وچه تحمل برخى مشکلات بوجود آمده وکمبود ها در این سالیان پرفراز ونشیب،

در کل ثواب این انقلاب اسلامى همچون ثواب انقلابیون و شهیدان و امامین انقلاب سهیم و شریک است،

عزیزان

دوران انقلاب واین دروران طلایی ترین وخاص ترین دوران تاریخ است، قدرحضورتان دراین برهه از تاریخ را بدانید، یکى ازمصادیق"یوم الحسره درقیامت غبطه وحسرت کسانى است که زندگى شان در این دوران نبوده

 لذا نعمت و توفیق حضور در این دوره از تاریخ را غنیمت شمرده و خدا را شاکر باشیم

دیر یا زود قبل از ظهور و جهانى شدن اسلام و یا پس از آن بهر صورت همه ما از این سراى موقت به جایگاه ابدى مان خواهیم رفت،

چه در کاخ زندگى کنیم چه در کوخ باید رفت،!

چه عمر نوح داشته باشیم چه عمر کوتاه باید رفت،!

مهم عرض زندگى و کیفیت معنوى زندگى بر اساس آموزهاى قرآن کریم و سیره اولیاء الهى است و بقول حاج قاسم عزیزمان مهم این است که پاکیزه برویم

و بفرمایش امام راحل (ره) :

همچون چمران سرافراز زندگى کنیم و با سرافرازى برویم مهم رضایت خداست و اینکه گامى در راه اصلاح جهان و کمک به مستضعفین و محرومین عالم برداشته باشیم و در مقدمات. ظهور منجى عالم امام زمان (عج)سهیم باشیم

فقط مردم اعصار پس از ما قدر این انقلاب و نعمت وجود ولایت را میفهمند و به ما واین فرصت طلایی غبطه میخورند بیاییم با یاری این انقلاب مقدس و صبر بر کاستى ها با خدا معامله کنیم و قدر دان خون شهیدان و زحمات نسل انقلاب باشیم

 باشد که خداى متعال و امام عصر سلام الله علیه از ما راضی باشند،

ان شاء الله
س.م.ر

١٤٠١/٦/٧

کانال فضیلتها | کانال طاووس الجَنَّه | کانال شَرحِ سِرّ ( تماشاگه راز)

پایگاه اطلاع‌رسانی سید ابراهیم رئیسی:

https://raisi.ir/

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

*****

التماس دعا

  • اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى