السلام علیک یا فاطمة الزهراء (س)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

السلام علیک یا فاطمة الزهراء (س)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

بایگانی
آخرین مطالب

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

**************

چرا در نزول عذاب خشک وتر با هم می سوزند؟

پاسخ از فهوای کلام نورانی امام صادق (علیه السلام)

ای مفضّل! بدان در بلای الهی هم برای صالح سودی است و هم برای فاسق!
صالح با دیدن بلای الهی ترسش از خداوند زیادتر شده، یاد نعمت‌های خدا بیشتر کرده و سجده بر خاک می‌نهد و مراقبت از اعمالش را بیشتر می‌نماید و فاسق نیز از قدرت خدا ترسیده و از فساد (اندکی) دوری می‌کند.

صالحان در این بلاها از زندگی و مرارت آن آسوده گشته و نزد خدای خود متنعم می‌شوند و فاسدان نیز با چنین بلاهایی، هم گناه کمتری می‌کنند و زود می‌میرند و هم با چنین جان‌دادن از بار گناهانی که کرده‌اند کاسته می‌شود.
[اگر طوفان درختی را از زمین می‌کَنَد، در دست نجار چوبی می‌گذارد که با آن خانه‌ای بسازد.]

چرا انسان‌ها می‌میرند و تا ابد زنده نمی‌مانند؟

اگر انسان‌ها تا ابد زنده بودند، زمین بر بندگان تنگ شده و بر سر آب و غذا جنگ بود و خونریزی‌ها می‌شد. طمع و حرص، انسان را دچار خود می‌کرد و فقراء امیدی به پایان فقر خود نداشتند و خسته شده و دزدی می‌کردند. هیچ‌ کس به داشته خود قانع نبود و همه در اضطراب آینده بودند. انسان‌ها به کسی چیزی نمی‌بخشیدند و از زندگی خسته می‌شدند.

چرا صالحان در این دنیا غرق نعمت و فاسقان غرق عذاب نمی‌شوند؟

اگر صالحان به‌ خاطر اعمال نیک خود در این دنیا در نعمت بودند، به ‌خاطر اعمال نیک‌شان در آن دنیا ثوابی برای آن‌ها ثبت نمی‌شد و فاسقان اگر دچار فقر، به‌ خاطر گناهان‌شان بودند، در آن دنیا محلی برای مجازات نداشتند، پس ثروتی برای گناه در این دنیا لازم است که در اختیارشان باشد. از آن گذشته اگر کسی در این دنیا به غیب ایمان نداشت، صالحان به طمعِ نعمت این دنیا نیکی می‌کردند و تبهکاران برای ترس از فقر این دنیا از گناه دوری می‌کردند.
کسی که ظلم می‌کند باید یکی از این شرایط را داشته باشد، یا باید از حال بندگان بی‌خبر باشد یا باید ناتوان از برخورد با ظالم باشد و یا باید در ذاتش شرارت باشد که حضرت حق‌تعالی از هر سه حالت دور و ذاتش پاک و مُبراست.

خداوند در آیه ۳۳سوره زخرف می‌فرماید:

و لَوْ لا أَنْ یَکُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعارِجَ عَلَیْها یَظْهَرُونَ

و اگر نه این بود که خواسته‌ایم همه مردم تحت یک نظام واحد قرار بگیرند، برای هر کس که به خدای رحمان کفر بورزد، خانه‌هایی با سقف‌هایی از نقره و پلّه‌هایی قرار می‌دادیم که از آن بالا روند و خودنمایی کنند ،یعنی اگر نمی‌ترسیدیم کفار مردم را از راه خدا غافل کرده و به ‌خاطر پول و ثروت جذب خودشان کنند، تمام کفار را غرق نعمت دنیوی زودگذر می‌کردیم.

برگرفته از کتاب توحید مفضّل، احادیث و فرمایشات امام صادق (علیه السلام)

منبع:

https://t.me/fazylatha

 

شهید مدافع حرم شهید رضا حاجی‌زاده | تاریخ شهادت: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

 

**************

 

التماس دعا

  • اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى